ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΣΕΒΙΤΕΛ κ. ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ «Μοναδική διέξοδος για το ελληνικό ελαιόλαδο οι ξένες αγορές»

Παρότι δεν αναμένονται οι εντυπωσιακές επιδόσεις της προηγούμενης σεζόν -οι οποίες σε μεγάλο βαθμό ήταν συγκυριακές- το ελληνικό ελαιόλαδο εκτιμάται πως θα έχει μια καλή πορεία και τη νέα περίοδο. Όπως αναφέρει μιλώντας στην «Η» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποιήσεως Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ), Γρηγόρης Αντωνιάδης, αν και παρατηρείται ήδη μια εξισορρόπηση τόσο σε επίπεδο τιμών όσο και ζήτησης από το εξωτερικό, η σεζόν 2015/2016 φαίνεται πως θα κινηθεί σε ικανοποιητικά επίπεδα, με την εγχώρια παραγωγή ελαιολάδου να κυμαίνεται και πάλι σε υψηλά επίπεδα (250.000 τόνους με 260.000 τόνους). 

Συνέντευξη στον Γιώργο Μανέττα (ΗΜΕΡΗΣΙΑ 28.11.2015) 

Μετά την καλή περσινή χρονιά, η οποία αποτυπώθηκε και στον τομέα των εξαγωγών, ποιες είναι οι προβλέψεις για φέτος; Βλέπετε να διατηρείται το ανοδικό μομέντουμ; 

Να ξεκαθαρίσουμε ότι η πολύ καλή πορεία του ελληνικού ελαιολάδου τη σεζόν 2014/2015 οφείλεται κυρίως στο έλλειμμα παραγωγής που υπήρξε στην παγκόσμια αγορά κυρίως λόγω της μειωμένης παραγωγής στην Ισπανία. Ενώ φυσιολογικά η ισπανική παραγωγή ανέρχεται σε περίπου 1.400.000 τόνους, την προηγούμενη σεζόν υποχώρησε στους 850.000 τόνους. Αυτόματα, αυτό δημίουργησε ένα έλλειμμα 550.000 τόνων. Το κενό αυτό, εκμεταλλεύθηκε η Ελλάδα, η οποία σε αντίθεση με τους Ισπανούς είχε μια πολύ καλή εσοδεία που ανήλθε σε περίπου 300.000 τόνους.

Οι διεθνείς αγοραστές ελαιολάδου στράφηκαν πρωτίστως στην Ελλάδα, και δευτερευόντως στις υπόλοιπες ελαιοπαραγωγούς χώρες της Μεσογείου, όπως η Τυνησία και η Τουρκία, με αποτέλεσμα να αυξηθούν κατακόρυφα οι οι εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου, κυρίως σε μορφή χύμα, κατά περίπου 200% σε αξία. Παράλληλα, η αυξημένη ζήτηση οδήγησε και τις τιμές παραγωγού σε υψηλά επίπεδα, των 3,50 ευρώ με 4,00 ευρώ το κιλό. Από την άλλη πλευρά φέτος, με δεδομένο ότι η Ισπανία θα έχει μια κανονική παραγωγή, η οποία θα ξεπεράσει το 1.350.000 τόνους, τα πράγματα θα επανέλθουν σε μια ισορροπία, αντίστοιχη με αυτήν των προηγούμενων χρόνων. Εξισορρόπηση θα υπάρξει και σε επίπεδο τιμών, οι οποίες θα κινηθούν μεταξύ 3,00 ευρώ και 3,50 ευρώ. Επί του παρόντος, παρατηρείται ήδη μια υποχώρηση των τιμών. Την ίδια ώρα, κάμψη περιμένουμε στην εσωτερική αγορά, η οποία σε επίπεδο όγκου θα κινηθεί μεταξύ 5% και 10%, ενώ πέρυσι είχαμε μια αύξηση 20%. Τέλος η ελληνική παραγωγή τη φετινή σεζόν δηλαδή, το 2015/2016 θα είναι και πάλι καλή, και θα κυμανθεί στους 250.000 με 260.000 τόνους, σε αντίθεση καταστροφική σεζόν 2013/2014 όπου δεν ξεπέρασε τους 120.000 με 130.000 τόνους.

Διαχρονικά μια από τις «πληγές» του κλάδου είναι η διακίνηση χύμα ελαιολάδου χωρίς τιμολόγια και παραστατικά... Τι έχει γίνει για την πάταξη του φαινομένου;

Από το 2002 υπάρχει κοινοτικός κανονισμός που επιβάλλει στα κράτη-μέλη την τυποποίηση του λαδιού μέχρι 5 λίτρα. Και απαγορεύει τη χύμα διακίνηση για λόγους ασφάλειας και για λόγους προστασίας του καταναλωτικού κοινού. Έχουν περάσει 13 χρόνια από τότε και δεν έχει γίνει τίποτα. Παρά τις καταγγελίες μας, η αγορά παραμένει ανεξέλεγκτη σε μεγάλο βαθμό, θέτοντας σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι διακινείται χύμα ελαιόλαδο νοθευμένο με άλλα σπορέλαια ενώ μερικά είναι και χρωματισμένα με χρωστικές ύλες, οι οποίες δεν ελέγχονται από πουθενά. Στην Ισπανία μετά το διατροφικό σκάνδαλο με νοθευμένο ελαιόλαδο που πωλούνταν στις λαϊκές αγορές και στοίχησε τη ζωή σε δεκάδες πολίτες, δεν κυκλοφορεί χύμα ελαιόλαδο.

Αντίθετα, εδώ συνεχίζει η ανεξέλεγκτη διακίνησή του σε 17κιλους τενεκέδες. Εκτιμώ, πάντως, ότι οι νέες φορολογικές ρυθμίσεις που προβλέπονται για τον αγροτικό κόσμο μπορεί να βάλουν την αγορά σε μια τάξη. Κάτι που θα βοηθήσει την τυποποίηση, γιατί θα κάνει ακριβότερη και δυσκολότερη τη διακίνηση του χύμα παράνομου προϊόντος. Ελαιοτριβεία και έμποροι θα αναγκαστούν να δηλώνουν το λάδι που παράγουν και διακινούν στα φορολογικά στοιχεία, κάτι που θα μειώσει την παράνομη διακίνησή του. Θα είναι δύσκολα να διακινηθεί ανώνυμα χωρίς παραστατικά. Ελπίζουμε ότι ένα μέρος από το λεγόμενο «μαύρο» κομμάτι της αγοράς θα ενταχθεί μέσα στον νόμιμο διακινούμενο προϊόν, ώστε και το κράτος να έχει περισσότερα έσοδα και εμείς να έχουμε τη δυνατότητα να τυποποιήσουμε περισσότερο προϊόν.

Εάν η αγορά μπει σε μια τάξη, θα προσέλκυει επενδυτικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία χρόνια δεν έχει γίνει κάποια σοβαρή επένδυση στον τομέα του ελαιολάδου, να γίνονται μονάδες παραγωγής, να κυκλοφορούν νέα brands κ.ά. Αυτό θα έπρεπε να μας προβληματίσει όλους. Την ίδια ώρα, σε Ισπανία και Ιταλία, γίνονται τεράστιες επενδύσεις για τη δημιουργία παραγωγικών μονάδων και διακινούνται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε εξαγορές.

Υπό αυτές τις συνθήκες ποιο πρέπει να είναι το μέλλον του ελληνικού ελαιολάδου; Ποιο ρόλο παίζει ο ΣΕΒΙΤΕΛ;

Το μέλλον και η προοπτική του ελληνικού ελαιολάδου είναι σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, από τα οποία θα επωφελείται τόσο ο παραγωγός όσο και ο τυποποιητής. Η προσπάθεια θα πρέπει να εστιάσει στην ανάδειξη των βιολογικών ελαιώνων και στα τοπωνύμια, τα οποία μπορούν να εξαχθούν με προοπτικές μόνο μέσα από την τυποποίησή τους. Ο ΣΕΒΙΤΕΛ έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια εδώ και σχεδόν 10 χρόνια, με προγράμματα συγχρηματοδοτούμενα με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και την Ε.Ε., για την προώθηση του ελαιολάδου για περίπου 15 χώρες με 17 χώρες. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι αποδίδουν καρπούς αυτές οι προσπάθειες. Τα τελευταία χρόνια, οι εξαγωγές τυποποιημένου ελαιολάδου αυξήθηκαν κατά 60% με 70% και από 15.000 τόνους φθάσαμε στους 25.000 τόνους τον χρόνο. Οι εξαγωγές είναι η μοναδική διέξοδος για του τυποποιητές ελληνικού ελαιολάδου. Γιατί η εσωτερική αγορά είναι αρκετά προβληματική. Δεν υπάρχει άλλη διέξοδος για το ελληνικό ελαιόλαδο από την εξωστρέφεια.

ΕΞΑΓΩΓΕΣ

ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΑ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ

Σε ποιες χώρες έχουν δώσει οι Έλληνες εξαγωγείς το μεγαλύτερο βάρος τους; Πού υπάρχει έδαφος για το ελληνικό ελαιόλαδο;

Έχουμε εστιάσει στην προώθηση του ελληνικού ελαιολάδου στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, και δεν περιοριζόμαστε πλέον στα μπακάλικα της ομογένειας. Πέρα από τις παραδοσιακές αγορές, της Β. Αμερικής, της Αυστραλίας, της Β. Ευρώπης, προοπτικές υπάρχουν στη Μ. Ανατολή, τη Λατινική Αμερική, ενώ σημαντικές ελπίδες εναποθέτουμε στις αγορές της Κίνας, της Ινδίας και της Ρωσίας. Οι τελευταίες είναι οι τρεις μεγάλες προκλήσεις για το ελληνικό λάδι. Είμαστε αισιόδοξοι ότι θα καταφέρουμε και εκεί να κερδίσουμε μερίδια και έδαφος, παρά τον σκληρό ανταγωνισμό.

·            «Εκτός από τις παραδοσιακές αγορές, της Β. Ευρώπης, της Β. Αμερικής και της Αυστραλίας σημαντικές προοπτικές υπάρχουν σε Κίνα, Ινδία και Ρωσία, οι οποίες θεωρούνται οι τρεις μεγάλες προκλήσεις για το ελληνικό λάδι».

 

·            «Στην Ισπανία μετά το διατροφικό σκάνδαλο με νοθευμένο ελαιόλαδο που στοίχησε τη ζωή σε δεκάδες πολίτες δεν κυκλοφορεί ελαιόλαδο σε μορφή χύμα. Αντίθετα, εδώ, συνεχίζεται η ανεξέλεγκτη διακίνησή του σε 17κιλους τενεκέδες».